Oppslagstavle for Fornebuporten 1

  • Fakturaer fra Fornebuporten Boligparkering til våre seksjonseiere for drift & vedlikehold av P-Plass.

    Publisert 02. des. 2020

    Styret har basert på flere henvendelser fra Dere seksjonseiere som har tinglyst opsjon på erverv av parkeringsrett i K1 og K2, undersøkt denne saken på generelt grunnlag.

    Alle seksjonseiere blir fakturert flere ganger pr. år "for en andel av drift og vedlikeholdskostnader", fra Fornebuporten Boligparkering, knyttet til sin tinglyste opsjon/avtale for sin P-Plass.

    Da flere seksjonseiere plutselig mottok 2 stk. fakturaer med 1. måneds mellomrom i oktober og november var det mange av Dere som mente at dette måtte bero på en feil.

    Saken er nå grundig belyst både med bistand fra vår forretningsfører OBF og med Fornebuporten Boligparkering direkte.
    Fornebuporten Boligparkering har med hjemmel i tinglyste opsjon fra 2015, anledning til å fakturere seksjonseierne "for en rettmessig del av sine drift og vedlikeholdskostnader" i K1 og K2, så juridisk sett har de loven på sin side.

    Styret har imidlertid fått medhold i at det er svært uheldig at det ble sendt ut 2. fakturaer kun med 1. måneds varsel og at dette ikke skal gjenta seg.

    OBF har skriftlig beklaget at dette skjedde, da styret mente at dette bryter med god forretningsskikk, og liten forutsigbarhet. De er også forretningsfører for FBP BP.

    Fakturaene skal derfor betales på vanlig måte.

    Dette til info.

    Eventuelle spørsmål Dere måtte ha må rettes direkte til;
    Fornebuporten Boligparkering, v/Jan-Petter Tenold

    Tlf: 47453772 / jpt@fornebuporten.no.

    Vennlig hilsen:
    Styret.

  • Siste frist for å få fikset fjernvarme

    Publisert 01. des. 2020

    Minner om at siste frist for å rapportere inn problemer med fjernvarme i leiligheten din innen fredag 4 desember.

    Mer info her:

    https://fp1.no/bulletins/17845

  • Har du problemer med gulvvarmen i leiligheten din?

    Publisert 26. nov. 2020

    Etter et lynnedslag i sameiet i sommer, har vi har hatt en del tilfeller hvor fjernvarmeanlegget ikke har fungert skikkelig grunnet luft i systemet. Symptomer på dette er at man hører en jevn suselyd i leiligheten som ikke helt lar seg lokalisere eller at gulvene rett og slett ikke er varme.

    Vi anbefaler alle å skru termostatene opp i alle rom, og undersøke om gulvvarmen fungerer slik den bør.

    Opplever du kalde gulv er det to ting du først må undersøke:

    1. Hva er temperaturen i rommet? Dersom temperaturen er 22 grader eller mer, vi varmen i gulvene kunne slå seg av og gulvene føles kalde. Temperaturen reguleres per rom, så er det 22 grader på feks. kjøkkenet, skal ikke temperaturen på feks. soverommet være under 22 og gulvene kalde. Er det stor forskjell på gulv hvor romtemperatur er den samme, kan det også hende det er luft i systemet. Feks hvis det er iskalde gulv i gang men varme gulv i stue, og begge rom holder samme temperatur, kan det hende det er luft i sløyfen for gangen.

    2. Fungerer de trådløse bryterne til varmeanlegget? Dette gjør du ved å justere på hjulet på alle dine brytere, og se at de responderer med enten grønt eller rødt blink. Dersom du ikke ser noe blink når du justerer bryteren, må du skifte batterier. Mer info her: https://fp1.no/info_pages/1315

    Har du problemer med gulvvarmen ber vi deg fylle ut dette skjemaet:

    https://forms.gle/HuatFqC7u9JZVyPS9

    De som fyller ut dette skjemaet vil etterhvert bli kontaktet av rørlegger som vil komme å se på systemet i leiligheten din. Dette tas som en forsikringssak, og kun henvendelser meldt inn før 4 desember vil tas med.

    KALDE GULV PÅ BAD ELLER TOALETT

    På bad og toalett er det elektrisk varme på gulvene. Dersom varmen ikke fungerer her skyldes dette ikke fjernvarmeanlegget, men sannsynligvis termostaten som er defekt. Dette er et problem du må ta som en reklamasjon direkte med SOLID og dekkes ikke av denne saken.

  • Gjenstander lagret på svalganger og fellesarealer vil bli uanmeldt fjernet

    Publisert 23. nov. 2020

    Vi minner om at av hensyn til brannsikkerhet og generell adkomst, er det ikke tillatt å ha gjenstander stående i svalgang utenfor leilighetene. Sett gjerne opp bord og stoler, noen planter eller oppbevar barnevogn eller lignende i nisjen ved inngangsdøren. Men kun dersom dette ikke står ut i selve svalgangen.

    Søppel skal aldri settes utenfor inngangsdør, da dette tiltrekker seg skadedyr som rotter og måker. Og er ikke spesielt hyggelig for dine naboer.

    Det er ikke tillatt å plassere gjenstander i fellesområder eller i bodområdene, bortsett fra inne i egen bod.

    Det er STRENGT FORBUDT å oppbevare gass som feks. gass til gassgrill i bod. Dette må oppbevares utendørs. Observerer dere noen som oppbevarer gass i bod, kontakt styret umiddelbart.

    Styret vil uanmeldt kunne fjerne gjenstander i svalganger/fellesområder og fakturere seksjonseier, men håper alle kan vise hensyn og rette seg etter husordensreglene, så slipper vi bruke tid på å håndheve dette :)

    https://fornebuporten1.lettstyrt.no/info_pages/1240

  • Kontainer kommer i dag

    Publisert 23. nov. 2020

    Vi har bestilt kontainer som kommer i løpet av dagen. Så dette er en finfin mulighet til å kvitte seg med rusk og rask som har samlet seg opp i boden.

    Veldig viktig at man ikke kaster skrot i sorte plastsekker eller spesialavfall som elektriske artikler, maling eller annet farlig avfall, dekk, trykkimpregnert treverk, glass, gips eller gulvbelegg.

    Mer info om hva som ikke kan kastes i en kontainer her:

    https://www.norskgjenvinning.no/ressurser/regler-for-hva-som-kan-kastes-i-container/

    Vi må alle må ta ansvar for at disse reglene følges, konsekvensen vil være at styret ikke kan bestille kontainer flere ganger dersom dette ikke overholdes.

  • Ny trapp foran utgangen til 1-3-5 er under bygging.

    Publisert 21. nov. 2020

    Det bygges nå ny trapp utenfor hovedinngangen til JSV 1-3-5.
    Trappen skal være ferdig i god tid før jul.
    Viktig at ferdsel ikke skjer på utsiden av sperrebånd.

    God helg.

    Styret.

  • Husk korona-tiltak

    Publisert 12. nov. 2020

    Husk å holde avstand i fellesarealene i sameiet, på postrommet, i heisene, i søppelrommet osv.

    Er det ikke mulig å holde trygg avstand, bruk munnbind!

    Vask hendene ofte og bruk hånddesinfeksjon ved behov når du ikke har vann og såpe tilgjengelig.

    Hånddesinfeksjon kan kjøpes i forskjellige størrelser.

  • Brannsikring

    Publisert 02. nov. 2020

    Vi minner om at røykvarslerne i leilighetene IKKE skal røres, fjernes, tildekkes, eller lignende.

    Brudd på dette vil bli fulgt opp av styret, og kan få konsekvenser for seksjonseier.

    Styret v/HMS-ansvarlig

  • Innbrudd i boder.

    Publisert 22. okt. 2020

    Revidert: torsdag 22 oktober klokka 12.15

    Styret er informert om innbrudd i boder i nummer 13-15-17.

    Anmodning.
    Vi ber derfor alle om å ta en titt i egne boder og sørge for at eiendeler er så godt sikret som mulig.
    HMS-befaringer fra styrets side viser at mange ikke har tilstrekkelig god nok sikring av sine boder, så ta en ekstra sjekk av din bod og dine eiendeler så raskt som mulig.

    Ditt ansvar.
    Dersom du blir utsatt for innbrudd og frastjålet eiendeler, er det viktig at du både politianmelder forholdet til Asker & Bærum Politikammer, Sandvika politistasjon og at du varsler ditt forsikringsselskap om det som er borte. Du må selv sørge for at dine eiendeler i boden din er forsikret til enhver tid.

    Ta bilder av både hengelåsen til boden din og av alle eiendeler du har der og ikke la verdisaker ligge lett synlig i boden.
    Styret jobber kontinuerlig med å bedre skallsikring av fellesarealer i tillegg til den videoovervåkningen vi allerede har etablert 24/7/365.

    Styrets ansvar.
    Skade på selve boddøren eller nettingen som omslutter boden din er styrets ansvar å få reparert eller byttet ut, utover dette har styret intet ansvar.

    Forebygging.
    Vi gjør våre sikkerhetstiltak i sameiet uavhengig av innbrudd eller ikke, men det er tiltak vi naturlig nok ikke kan gå i detalj om, og vi samarbeider tett med politiet i alle slike saker.

    Befaring.
    Det er i dag utført befaring av de bodene i K2 som er berørt.
    De skadde delene vil bli bestilt i dag og montert så raskt som mulig.
    Befaringen avdekket at det er flere boder som må sikres mye bedre enn det som nå er tilfellet, så her er det viktigere enn noen gang at alle sjekker sin bod.

    Ha en fin dag.

    Styret.

  • Søppel på gesims

    Publisert 15. okt. 2020

    Vi minner om at søppel IKKE skal plasseres på gesimsen, selv ikke for korte perioder! Det vil tiltrekke skadedyr.

    Styret